Bir koca yılı daha geride bırakıyoruz, 2016 için iş stratejinizi hazırladınız mı? Yeni yıla birçok belirsizlikler ve sınırımızda yaşanan savaş ile giriyoruz. Yeni bir yıl neler getirecek hiç bilinmez ama iş dünyası başarılı olabilmek ve faaliyetlerini sürdürebilmek için her türlü gelişmeye hazırlıklı olmalıdır. Bunun için iş stratejileriniz hayati öneme sahip. Peki bunun için nereden başlayacağız?
İş stratejileri özet olarak rakiplere göre mevcut durumun değerlendirilmesi, üstünlüklerin ve zayıf yönlerin belirlenmesi, çevresel fırsat ve tehditlerin öngörülmesi, müşteri ihtiyaç ve eğilimlerinin tespit edilmesi, olası risklerin ölçülmesi başlıklarında ele alınır.
İlk olarak belirlenmesi gereken ana hedefimizin ne olduğudur. Hedef, sözel olabileceği gibi rakamsal da olabilir. Belirleyeceğimiz ana hedef yan hedefler ile desteklenmeli ve ana hedefi güçlendirecek yönde ulaşılabilir olmalıdır. Birden çok küçük hedefin sinerjisi, bir büyük hedeften daha başarılı sonuçlar vermektedir.
İş stratejimiz oluşturulurken içinde bulunduğumuz çevre göz ardı edilemez. Elimizdeki çevresel veriler bugüne ve geleceğe dair ipuçları verecektir. Bu nedenle işletmenin çalışanları da dâhil olmak üzere müşteri eğilimleri, rakiplerin durumu, finansal gelişmeler, siyasi ve politik etkiler, sektörel yenilikler, ürünlerimizin yaşam eğrileri, özetle finansal sonuçları etkiyebilecek iç ve dış çevre faktörleri ile ilgili tüm veriler masaya yatırılıp değerlendirilmelidir. PESTEL analizi bu konuda etkili olabilecek sonuçları almanızda size yardımcı olacaktır.
Faaliyet gösterdiğiniz sektörde rakiplerle son durumu ele aldığınız, üstünlük ve zayıf yanlarınızı gösteren bir rekabet analiziniz mutlaka olmalıdır. Porter’ın beş güç olarak bilenen modelinden rekabet analizinizi yaparken ve stratejilerinizi oluştururken yararlanabilirsiniz.
Müşteri eğilimlerindeki değişmeler ve yeni trendler hemen hemen her sektör için ciddi öneme sahiptir. Bu nedenle değişimin yönünü belirleyeceğiz müşteri ihtiyaç ve beklentileri analizleri yapılmalı, trend avcılığı gündeminizde olmalıdır. Kazandı-Kaybetti analizleri, başarılı ve başarısız girişimlerin nedenleri ile ürünlerinizin yaşam eğrilerinde bulunduğu dönemi görmenizi sağlayacaktır.
Şirketinizin finansal tablosundan elde edeceğiniz rasyolar, mevcut strateji-finansal performans durumunu ortaya koyacaktır. Buradan hareketle mevcut stratejinizi değiştirebilir, geliştirebilir yada olduğu gibi devam ettirebilirsiniz. Getirisi düşük ürünlerle pazarlarda oyalanmak yerine daha karlı ürünlerle pazar hâkimiyetine odaklanabilirsiniz. Proforma tablolar ile geleceği ön görerek tahminlerde bulunabilir, pazara giriş yada çıkış konusunda karar verebilirsiniz.
Pazar seçiminde herkesin ihtiyacına yönelik ortalama bir yol seçmek yerine, bölümlendirme ve odaklanma yaklaşımı daha doğru bir seçimdir. Oluşturulacak müşteri gruplandırma kriterleri ile hedef kitle tanımlanmalı, beklenti-ihtiyaç-değer analizleri ile farklılaşmaya gidilmelidir. İş stratejilerinde teknoloji kullanımı ve yenilikçi yaklaşım mutlaka olmalıdır. Bu sayede takipçi olmak yerine lider olma ve pazarın kaymağını alma şansınız olacaktır.
Faaliyet gösterilen bölgeye benzer ve aynı koşulları taşıyan başka yerler de mutlaka vardır. Strateji tek bir bölgeye odaklanmak yerine, farklı bölgelere de yayılmak üzerine kurgulanmalıdır. Bu tarz bir yaklaşım ile olası risklerin dağıtılması, birçok tehdidin bertaraf edilmesini ve yeni fırsatların yakalanmasını sağlayacaktır. Ayrıca bulunduğunuz bölgede ürün yaşam eğrisinin sonundaki bir ürün, başka bölgelerde yükselişte olabileceği için, mevcut deneyimler ile yeni bölgelerde daha başarılı sonuçlar alınabilir.
Müşterileri elde etmek kolay değildir, bundan da daha zoru onları elde tutmaktır. Her müşteri deneyimi ağızdan ağıza çok hızlı yayılır, bu nedenle iş stratejilerinde müşteri tatminine ve memnuniyetine gereken hassasiyet gösterilmelidir. Mutlaka sahiplendiğiniz bir davanız, üstlendiğiniz sosyal bir göreviniz olmalıdır. Tüketim, insanların ihtiyaçlarını gidermenin yanında aynı zamanda onların kendilerini ifade etme ve çevrelerine mesaj verme yöntemidir. Bu nedenle değer yaratan stratejiler, müşteriler için övünç kaynağı olup sadakat yaratacaktır.
İşletme faaliyetlerinizin sürdürülebilirliği ve başarısı, seçtiğiniz stratejilere bağlıdır. Stratejilerimiz nerede olduğumuzu, nereye ve nasıl ulaşacağımızı göstermesi bakımından yol göstericidir. İyi kurgulanmış bir strateji ihtiyaç duyduğumuz dinamizmi sağlarken, kötü bir strateji telafisi güç sonuçlara neden olabilir. Bu nedenle stratejik bir düşünce ve bakış açısı her işletme yönetiminde olmalıdır. Pek çok işletmede stratejik düşünce ve yönetimin önemi henüz kavranabilmiş değil. Rakiplerin baskılarına göre şekillenen bir yönetim anlayışının akıntıya kapılmış bir yapraktan farkı yoktur. Bu nedenle yeni yıla yapılandırılmış metodik iş stratejiniz ile girin…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder