Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

25 Nisan 2016 Pazartesi

Kurumsal Chek Up İle İşletme Körlüğünden Kurtulun

İnsan nasıl ki yıllar geçtikçe zamana karşı koyamıyor ve her geçen zamanda sağlığını usulca yitirerek yaşlanıyorsa, aynı şekilde işletmeler de yaşlanır. Yıllara yenilmeye başlayan bir işletmede istenmeyen durumların ortaya çıkması kaçınılmazdır.
Geçen zaman süresince işletmelerde ana hedeflerden ve prensiplerden sapmaların olmasıyla, aceleyle ve özensizce alınmış kararlara oldukça sık rastlanılır. Başta doğru gibi görünen birçok düşüncenin zamanla yanlış olduğu ortaya çıkabilir. Yaşanan bu gibi durumların hem yöneticiler hem de çalışanlar için olumsuz sonuçları vardır.
Şirket yöneticileri olayların içindeyken objektif bakış açısını kaybedip bazı hususları gözden kaçırabilir. Bazı fikirlerde sırf kendilerine ait olduğu için mantıklı gelebilir. Bu nedenle şirketlerin belirli dönemlerde kendilerine dışarıdan bakmaları, işletme sağlıklarını kontrol etmeleri gerekir.
Sağlıklı bir işletme belirli bir amaca yönelik olarak girdiler alıp çıktılar üretir. Fire ve kayıpları az, verimliliği oldukça yüksektir. İç ve dış çevresi ile etkileşim halinde ve yeterli iletişim düzeyindedir. Çalışan devir hızı düşüktür, çalışanları ve müşterileri mutludur. Tedarikçi ve satış kanalları ile ortak bir paydaş bilinci bulunmaktadır. Yerleşik ve motive edici bir örgüt kültürü ile çalışan sadakatini arttıran örgüt iklimi vardır. Bütçe hesapları tutmakta, istikrarlı bir büyüme gerçekleşmektedir. Eğer işletmenizin sağlığı bozulmaya başladıysa bu saydığım hususlarda bir takım sıkıntılar baş göstermeye başlayacaktır. Telafisi güç olabilecek sorunlar ortaya çıkmadan önce şirketlerin belirli dönemlerde check up yapmaları kendi yararlarınadır.
Check up yapmanın mantığı, şirket vizyonu ve ana felsefesi doğrultusunda, yönetsel uygulamaları ve işletme politikalarını gözden geçirmek ve tespit edilen uygunsuzlukları düzeltmektir.
Etkili bir check up, tüm çalışanların şirket vizyonu ve ana felsefesi etrafında toplanmasına yardımcı olur, bütünleştirici değerler yaratır. Şirket bünyesine yeni katılan bireylerin örgütsel değerleri öğrenmesine ve eski çalışanların ise bilgilerinin güncellenmesine yardımcı olur.
Rekabetin yoğun yaşandığı ortamlarda bir şirketin imaj ve itibarını koruması oldukça önemlidir. Hızlı karar almayı gerektiren rekabet koşulları, birçok yanlış uygulamaya sebep olabilir. Bu yanlış uygulamalar zamanla kronikleşerek daha büyük hataları oluşturabilir. Böyle bir durumda ciddi pazar kayıpları ile şirket imaj ve itibarında derin yaraların açılması kaçınılmazdır. Eğer yönetim check up ile şirket faaliyetlerini kontrol etmez ve hatalı uygulamaları temizlemezse, hastalık olarak kabul edeceğimiz uygulamalar tüm şirkete yayılabilir ve ciddi sonuçlar ortaya çıkabilir.
Başarılı bir check up ile birçok sorun daha oluşmadan çözülmüş olur. Bu da size ciddi avantajlar kazandırır. Şirketlerin kendi check up larını yaparken kendilerine özgü bir model geliştirmeleri daha doğrudur. Çünkü her işletme kendisine ait dengeler üzerine kurulmuştur ve iş süreçleri farklı özellikler gösterebilir.
İnsanlarda olduğu gibi işletmelerin de belirli aralıklarla tazelenmeye, iç sesini dinlemeye, kendilerini bugünlere getiren değerleri hatırlamaya ihtiyacı vardır. Bunun içinde kuruluş felsefesinden başlayarak, iç ve dış çevre ile kurulan ilişkiler, müşteriler ile kurulan bağlar, temel üstünlükler ve değerler, rekabet stratejileri ve şirket vizyonu gözden geçirilmelidir.
Şirketin özüne dönmesi ve kendini incelemesi, birçok rutin uygulamanın aslında şirket değerlerine ve stratejisine zarar verdiğini ortaya çıkarabilir. Başta şirket adı ve logosunun kullanılması ile faaliyet alanları olmak üzere, şirket ana felsefesi ve vizyonundan uzaklaştıran uygulamalar tespit edilmeli gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
Şirketler hedef kitle ve pazar araştırmaları doğrultusunda, kendi konumlandırmalarını yapmalıdırlar ve bu doğrultuda mal veya hizmet üretmelidirler. Bugün birçok şirketin karlı olduğunu düşündükleri bazı pazarlar nedeniyle hedeflerinden saptıklarını görmekteyiz. Şirket imaj ve itibarınız ürettiğiniz mal veya hizmet ile uyumlu olmalıdır. Özetle nereye aitseniz orada olmalısınız.
Tüketiciler, satış kanalları ve tedarikçiler ile kurduğunuz ilişki düzeyi faaliyetlerinizi destekleyecek seviyede olmalıdır. Onlardan gelen geri bildirimleri asla göz ardı etmeyin. Size gelen bilgiler kararlarınızda referansınız olacaktır.
Yatırımlarınızın karlı olabilmesi için, faaliyetlerinizde verimsiz süreçleri eleyin. Gereksiz iş yükü ve uygulamaları tespit edip gerekli düzenlemeleri yapın.
Çalışan odaklı bir anlayışı benimseyin, onların kararlara katılımını sağlayın ve işlerinde özerkliğe izin verin.
Şirket içi iletişim düzeyini gözden geçirin, açık ve şeffaf bilgi paylaşımı ile biçimsel olmayan iletişimi azaltın. Örgütsel sessizliğe neden olan etkenleri ortadan kaldırın.
Sektörel gelişmeleri, teknolojik yenilikleri takip edin, rakipleriniz ile durumunuzu kıyaslayın. Eğitim ihtiyacınızı belirleyin ve çalışanlarınıza gerekli donanımı kazandırın.
Personel devir hızını arttıran nedenleri araştırın, örgütsel bağlılığı arttıracak insan kaynakları uygulamalarını hayata geçirin.

Saydığımız hususlar temel bir check up için yeterlidir. İş süreçlerinde fark edemediğiniz bazı olumsuzlukların ortaya çıkarılması, etkin bir çalışma metodu oluşturmanıza yardımcı olacaktır. Ayrıca şirketinizin güçlü ve zayıf noktalarını tespit etmenize yardımcı olacak bir sağlık taraması, geleceğe yönelik yapacağınız yatırımlarda bazı belirsizlikleri kaldırıp riskleri yok edecektir. Kaynakların etkin kullanılmasıyla önemli rekabet avantajlarının elde edilmesi, istikrarlı bir büyümeye yardımcı olacaktır. Siz siz olun aşırı öz güven ile işletme körlüğüne düşmeyin. Farkında olmadığınız belirtiler, telafisi güç problemler ile başınızı ağrıtabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder