Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

12 Nisan 2016 Salı

Pazar Araştırması İle Güncel Kalın

Rekabetin yoğun olarak yaşandığı pazarlarda yenilikçi ve yaratıcı düşüncenin önemi büyüktür. Farklı olmak ve şaşırtıcı bir şeyler yapmak sizi ön plana çıkarır. Ancak ister yeni bir girişim olsun ister yeni bir ürün olsun, mevcut düşünce her zaman pazar araştırması ile desteklenmelidir.
Pazar araştırması hangi ürün veya hizmet ile ne kadar başarılı olacağınıza dair size bir görüş sağlar. Başarılı bir pazar araştırması ile hedef kitlenizin istek ve ihtiyaçlarına uygun mal veya hizmet geliştirebilirsiniz. Belirli sorunların veya soruların çözümüne yönelik yanıtlar bulabilirsiniz. Hedef kitlenizi tanıyabilir, pazardan ne kadar pay alabileceğinizi ölçebilirsiniz. Değişime yönelik trendleri tespit edip geleceğe yönelik bir öngörü oluşturabilirsiniz. Ayrıca iş planlarınızın başarısına yönelik bir geri bildirim sağlayabilirsiniz.
Pazar araştırması için öncelikli olarak yapılması gereken, amaçlarınızın belirlenmesidir. Neyi bilmek ve belirlemek istediğiniz öncelikli olarak ortaya konmalıdır. Örneklem büyüklüğünün tespiti ve doğru insanlara doğru soruları sorabilmek çok önemlidir. Çünkü zayıf ve hatalı bir pazar araştırması sizi yanlış yönlendirebilir. İkinci olarak pazar araştırmasından beklenilen başarının veya sonucun elde edilip edilmediğini belirlemek için mevcut duruma dair veriler ve istatistiksel sonuçlar saptanmalı ve kayıt altına alınmalıdır.
Pazar araştırmaları için çeşitli araçlar yöntem ve teknikler vardır. Bunların başında masa başı pazar araştırması ve yerinde pazar araştırması gelir. Masa başı pazar araştırması; hedef pazarın seçilmesi ve pazar potansiyelinin ölçülmesi olarak iki aşamadan oluşur. Birinci aşamada hedef pazarın uygunluğuna dair veriler toplanır. Bunun için; uzman görüşleri, çeşitli kurum ve kuruluşların raporları, ticari ve istatiksel analizler irdelenir. Buradaki amaç araştırılan konuya dair daha donanımlı ve hazırlıklı olmaktır, bu sayede pazarda zaman kaybedilmez. Pazar potansiyelinin ölçülmesinde ise bugünkü talepler tespit edilip gelecekteki talepler öngörülmeye çalışılır. Bunun için pazar potansiyeli, hazır pazar, hedef pazar ve nüfuz edilmiş pazar tanımlamaları yapılır, eğer reel veriler yok ise örneklem üzerinden ana kütleye yönelik kestirimlerde bulunulur.
Yerinde pazar araştırması ise adından da anlaşılacağı üzere pazarın doğrudan gidilip yerinde yapılan görüşmeler ve incelemeler ile değerlendirilmesidir. Yerinde pazar araştırmasının firmanın amacına yönelik olarak planlanmasından dolayı çeşitli üstünlükleri bulunmaktadır. Bu sayede hedefe pazara yönelik genel bir görünüm elde edilir. Bu kapsamda; müşteriler, tedarikçiler, fuarlar, sergiler, meslek odaları ve rakipler gibi muhataplar ziyaret edilerek çeşitli araçlar ile bilgi toplanır. Bu araçların başında yüz yüze görüşme, gözlem, tanıtım, anket gelir. Örnek tanıtım ile gösterilen tepkiler değerlendirilmek üzere tespit edilir. Yerinde pazar araştırması; demografik, etnik ve kültürel özellikleri ortaya koyması bakımından sıklıkla yararlanılır.
Yapılan tüm bu çalışmaların ardından nitel ve nicel verilere ulaşılır. Bu verilerin bir araya getirilerek amaçlar ve stratejiler doğrultusunda anlamlı bir şekilde yorumlanabilmesi özel bir çalışmayı gerektirir. Çünkü baktığınız halde göremediğiniz ayrıntılar büyük hatalara sebep olabilir. Bu noktada konunun uzmanlarından yada profesyonel danışmanlık şirketlerinden yardım almakta fayda vardır. Çünkü her zaman bir dış değerlendirme, konunun objektifliğinin korunmasını ve gerçek boyutlarda ele alınmasını sağlar. Bu noktada yapılan belli başlı en büyük hataların başında; başkalarının araştırma sonuçlarını kullanmak, sadece internet verilerini kullanmak ve dar alanda yapılan araştırma sonuçlarını kullanmak gelir.
Pazar araştırması amaca yönelik olarak etkin yapıldığında; fırsatların tespit edilmesi, geri bildirim sağlanması, değişimin yönünün ve trendlerin tespit edilmesi, faydasız çabaların ve kaynak tüketen kalemlerin tespit edilmesi, rakiplere göre mevcut durumun tespit edilmesi gibi pek çok konuya açıklık getirebilir. Günümüzde bu konu ihmal edilmekte yada eksik yapılmaktadır. Oysa ki profesyonel işletmecilik anlayışını gündeminde tutan her şirket, en azından yılda bir kez pazar araştırması yapmalıdır. Bu sayede şirketler güncel kalabilir ve geleceklerini daha iyi planlayabilirler…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder