Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

12 Nisan 2016 Salı

İşyeriniz Sizi Ele Veriyor

İş yaşamımızda, çalışılan ve müşterilere hitap edilen ortamın iş başarısı için büyük bir önemi vardır. Ayrıca rekabetin başka bir yönü de iş ortamlarında gizlidir.
Çoğumuz ailemizden ve evimizden çok daha fazla zamanımızı işyerimizde iş arkadaşlarımızla geçiririz. Bu nedenle çalışma ortamlarının çalışan performansına ve verimliliğine çok büyük etkisi vardır. Çalışanların işlerinde mutlu olması en büyük motivasyon kaynağıdır. İş ortamındaki arkadaşlığın, üretkenliği ve yaratıcılığı arttırdığı birçok araştırmayla tespit edilmiştir. Einstein’ın “Çok zeki olduğumdan değil, sadece sorunların üstünde daha çok duruyorum” sözü, işe odaklanmanın ve konsantre olmanın ne derece önemli olduğunu ortaya koymaktadır.
Müşteriler açısından işyerleri; verilen hizmetin, kalitenin ve güvenin bir yansımasıdır. İş ortamları müşteriyi çeker yada iter. Ayrıca satın alma davranışları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. İş yerine ait unsurlar, müşterilere önemli ipuçları vererek sezgiye dayalı davranışların oluşmasını sağlar.
İş yeri tasarımının elbette yapılan işe ve hitap edilen müşteriye göre farklılıkları söz konusudur. Bir genelleştirme yapacak olursak dikkat edilmesi gereken bazı temel hususlar vardır. Öncelikle çalışanlar için iş ortamını ele alacak olursak, iş ekipmanları iş akışına uygun olarak ve zaman kaybını önleyecek şekilde yerleştirilmelidir. Çalışma saatleri ve süreleri yapılan işe ve müşteriye göre farklılık gösterebilir ancak bu konuda çalışan konforu göz ardı edilmemelidir. Belirli aralıklarla çalışanın kendini yenileyebilmesi için ara dinlenmeleri ve kendini canlı tutabilmesi için mutlaka çay-kahve seansları olmalıdır. Yemek çeşitleri yapılan işe ve gereksinim duyulan kaloriye göre belirlenmelidir.
Çalışma konforu için ortam iklimlendirmesi, taze hava akışı, aydınlatma, gürültü gibi konular hassasiyetle düzenlenmelidir. İş ortamlarının tasarımında çalışan verimini arttırmak ve stresi düşürebilmek için Feng Shui prensiplerini uygulamak mümkündür. Bitki, taş, ateş, su, metal gibi aksesuarlara ilave olarak dinlendirici müzikler, işe uygun renkler özenle ve amaca uygun olarak seçilmelidir.
Çalışma koltuk ve masaları postüre uygun seçilmeli, aşırı rahat ve rahatsız edici ofis ekipmanlarından kaçınılmalıdır. Çalışan konsantrasyonunu bozacak gereksiz telefon ve mail hareketlerini önlemede sekreterler gerekli bilgi ve beceriye sahip olmalıdır. İşyeri binasının kullanım ve özellikleri yapılan iş ile uyumlu olmalıdır. Bina bölümleri iş akışına uygun oluşturulup gereksiz hareketleri önleyecek şekilde dizayn edilmelidir.
Çalışanın iş tatmininin müşteriye olan etkisi oldukça yüksektir. İşinden memnun olmayan bir çalışan, müşterileri de memnun edemez. Bu nedenle iş yeri tasarımında öncelikle işçi-işveren ilişkilerinde istikrar ve memnuniyet sağlanmış olmalıdır.
Müşteriler açısından iş yerleri; dokunulup, hissedilebilen ve duyumlanılabilen unsurları ile çeşitli çıkarımlara sebep olur. Örneğin bir mal veya hizmetteki kusur, işyerinin tasarımından kaynaklanan özellikler ile onun daha kabul edilebilir olmasını sağlar. İşyeri özelliklerinin sağlamış olduğu rahatlık hissi daha çekici bir iklim oluştururken mal veya hizmetlerdeki kalite algısını güçlendirir.
İş yerlerinin müşteri ile temas noktalarının dizaynında renklerin özel bir yeri vardır. Mavi ve yeşil gibi renkler güven duygusunu desteklerken gri resmiliği, turuncu dostluğu simgeler. Çeşitli araştırmalarda ayrıca sarı, kırmızı ve kahve rengi mekanlarda insanların daha az durduğu tespit edilmiştir. Yine başka bir araştırmada turuncu rengin indirim fikrini tetiklediği tespit edilmiştir. Siyah, mekanları küçük beyaz ise büyük göstermektedir.
Renklerin yanı sıra kokularında insanlar üzerinde çok büyük etkileri vardır. Yapılan çalışmalar insanların koku hafızasını ortaya koymuş ve kokunun anıları canlandırıcı etkilerini gözler önüne sermiştir. Örneğin hastane ortamlarının hijyen kokmasının, alış veriş merkezlerinin şekerimsi kokulara sahip olmasının, turizm acentalarının güneş yağı veya Hindistan cevizi kokmasının, müşteri davranışları üzerinde olumlu etkileri görülmüştür.
İş yeri tasarımında dikkat edilmesi gereken başka bir husus aydınlatmadır. Aydınlatma yapılan iş ve hedef müşteriye göre belirlenmelidir. Eğer konfeksiyon veya güzellik işi ile ilgileniyorsanız güçlü beyaz ışık çok ciddi düşmanınızdır. Çünkü bu tarz bir ışık altında insanların tüm kusurları açığa çıkar ve kendilerini kötü hissederler. Bu tip yerler için genelde soft sarı ışık tavsiye edilir. Eğer yiyecek sektöründe iseniz tercih edeceğiniz renk mutlaka sarı kırmızı veya yeşil tonlarında olmalıdır. Yediğimiz yiyeceklerin çoğu bu renklere sahip olduğu için bu renk tayfındaki bir aydınlatma ürünlerinizi daha canlı ve iştah açıcı gösterecektir.
İş yerinizin müşteri ile temas noktalarında neşeli fakat rahatsız etmeyecek düzeydeki müzik yayını, hoş bir atmosfer oluşturup müşterinizin rahatlamasını sağlayacaktır. Çalışanların temiz ve bakımlı duruşu, giyimlerindeki özen, müşteriye olan yaklaşımları güven duygusunu geliştirir. Bu nedenle iş kıyafeti veya üniforma seçimi dikkatle yapılmalıdır.
İşinize ait aksesuarlar ve tamamlayıcı unsurlar sizin hakkınızda müşteriye çeşitli fikirler verir. Kullandığınız mobilyalar, kartvizitler, servis araçları, otopark, bina tabelası, vitrin, giriş kapısı, wc, asansör vs. gibi tamamlayıcı araçlar, müşterilerinizin sizinle ilgili olumsuz tutumu varsa bunu olumluya çevirecektir. Aynı zamanda müşteri gözündeki imajınıza olumlu katkı sağlayacaktır.
Sizi tercih eden müşteriler, potansiyel müşteriler için bir referanstır. Bu nedenle size olumlu referans olacak müşterilerinizin sadakatini kazanmaya çalışın ve odak gruplar için özel fırsatlar yaratın. Sizi tercih eden müşteri profilleri potansiyel müşteriler için bir fikrin oluşmasını sağlayacaktır. İnsanlar bazı hususları tanımlayabilmek ve kategorize etmek için bazı kestirme yöntemler kullanırlar. Bu kestirme yöntemlerin de başında sahip olduğunuz müşteriler gelir.
İşyeri tasarımı önemli rekabet avantajları sağlayabilecek çok hassas bir konudur. Bu nedenle her zaman özgün olmasında fayda vardır. Yapılan iş ve hedef kitleye yönelik bir tasarım, beş duyuya hitap eden estetik özellikler ile projelendirilmelidir. İş atmosferinin yada istenilen ambiyansın oluşturulmasında kullanılabilecek pek çok araç vardır. Bunların seçiminde kültürel özellikler, inanç ve değerler mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. İş yeriniz rekabette başarılı olabilmeniz için sizin gizli silahınız olabilir. Tabii ki bunu doğru yapıp etkin olarak kullanabilirseniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder